mandag den 9. juni 2008

Py-ha. Det er godt nok afslørende med sådan en dato på bloggen.

Skrækkeligt at komme sådan bagud, især når jeg ser så meget andre har lavet.

Jeg ved ikke, om det er en trøst - en undskyldning er det i hvert fald ikke - men en sagde til mig, at jeg vist (på det punkt) er en meget almindelig leder. Jeg kiggede lige på mine kolleger i de andre biblioteker. Det ser ud til, at det kan der være noget om.

Og jeg bliver jo nok pebet ud, hvis jeg siger noget om "travlhed". Så jeg siger bare: Jeg skal nok komme efter det.

Lodtrækningen når jeg ikke med til. Vi kan jo sige, at enhver der efter 7. juli måtet tage mig i ikke at have gennemført alle punkter har gjort sig fortjent til en flødebolle.

mandag den 31. marts 2008

Jeg har lige kigget rundt på alle blogs fra medarbejderne på biblioteket. Hvor er det bare dejligt og imponerende midt i efter-påske-og anden travlhed, at så mange arbejder med på tingene. Jeg er imponeret over jer, der bygger på og integrerer "alt muligt", fx. Library Thing, i jeres blogs. Det må jeg se at finde ud af, når jeg har lidt flere titler i "Mit bibliotek".
Esben Fjord efterlyser blogs fra bibliotekschefer. Jeg er glad for, at han skelner mellem "rigtige" blogs og 23-ting-blogs. Jeg synes godt nok, at jeg indimellem føler mig som Bambi på glatis. Jeg følger med i opgaverne, men kan ikke genemskue, hvad jeg praktisk kan bruge de forskellige ting til. Måske spiller det også ind, at jeg er for utålmodig til at læse alle vejledningerne og forklaringerne. Jeg tænker, at det gør jeg nok en dag. Dog har jeg opdaget, at Google Talk er god til kort og uhøjtidelig ordveksling.

Library Thing kan jeg forestille mig, at jeg kan blive glad for, når jeg skal have inspiration til nyt læsestof.

mandag den 10. marts 2008

Årsmøde i Danmarks Biblioteksforening

I sidste uge var jeg til årsmøde i Danmarks Biblioteksforening sammen med Glostrups kulturudvalgsformand Freddie Rose.

Onsdag aften var Kolding Kommune vært ved en modtagelse på Koldinghus. Hanne Vibeke Holst fik Edvard Pedersens forfatterpris, og bagefter var der buffet i riddersalen. Flot rum, men dengang tænkte de nok ikke på akustik. 200 mennesker, der snakker!

Torsdag startede så selve årsmødet. Efter morgensang og velkomst gik vi ombord i tre veloplagte indlæg om "Velfærd er også biblioteksservice".

Helle Mortensen fra Lyngby fortalte om "det mobile læringsrum" og andre initiativer for ordblinde og andre læsehandicappede. Hun understregede bl.a., at det er nødvendigt at gøre en indsats for disse grupper og samtidig, at det kræver samarbejde og opsøgende knofedt at få dem til at komme. Jeg noterede, at vi skal have et personalemøde inden så længe, hvor Frank må fortælle om "bibliotekspakken" fra Mikroværkstedet, så alle medarbejdere ved, hvad det går ud på.

Bagefter fortalte en oplagt projektleder Britta Gyldenklev om lektiecafe på Kvaglundfilialen i Esbjerg. En cafe, hvor frivillige seniorer læste lektier med børn af mange nationaliteter, og hvor de også hyggede, tog i biografen mm. Igen: Stort engagement og ihærdig arbejdsindsats fra projektlederen. Gad vide, om vi ville have brug for og held med et sådant initiativ i Glostrup? Og gad vide, hvor grænsen mellem klub og lektielæsningscafe egentlig går? Måske er det ikke så vigtigt, hvis noget lykkes.

Til sidst fortalte Kirsten Boelt fra Aalborg om den nye rapport med anbefalinger om biblioteker for børn. Hvornår og hvordan skal vi have den drøftet hos os?

Kulturministeren holdt en tale. Han er glad for bøger og ærgerlig over, at kommunerne tilsyneladende har ædt de øgede bloktilskud op til andre ting. Læselyst-projektet fortsætetr. Vi skal undersøge, om vi kan få tilskud til en ny omgang Bogskatten.

Så var det tid til beretning fra foreningens veloplagte formand Vagn Ytte Larsen og derefter møde i grupperne. I gruppe B (de personlige medlemmer) talte vi om, hvordan vi kunne komme bedre på banen i biblioteksdebatten. Det viser sig, at masser af indlæg, der kunne nuancere debatten og billedet af bibliotekarer som nogen, der afskyr bogen (fx.fortælle, at det såkaldt bogløse bibliotek i Aalborg har forøget sit udlån i forhold til før, hvor bøgerne stod ryg ved ryg) ligger utrykt og afvist f aviserne. Interessant. Jeg synes også, at det er tankevækkende, at alle de forfattere og forlæggere, der har udtalt sig, alle er ældre end mig og har stor interesse i, at vi køber deres bøger og ikke kasserer de gamle.

Derefter var jeg på rundvisning på Kolding Bibliotek. Flot og velindrettet. Mange siddepladser med og uden pc'er. Meget plads. Sjov brug af citater og ord "trykt" på glasvægge. Stilige og lidt stramme grå reoler, men mildnet af et dejligt trægulv og masser af ny og gammel kunst - bl.a. 2 Olafur Eliasson- værker. Ved flere af billederne var der såkaldte semacodes (for stavningen garanteres ikke): Man kan via sin mobiltelefon få oplysninger om kunstneren, link til relevante hjemmesider. Reolskiltning i faglitteraturen kun med dk5-tal (det havde fungeret godt nu i 2 år). Og alle medarbejdere havde kontorer på samme etage. Udsigten til Slotssøen og Koldinghus er jeg slet ikke misundelig over.

Om aftenen var der årsmødefest, hvor peter Øvig fik læsernes bogpris, Jan Gintberg underholdt og havde sat sig ind i, hvad det var for en forsamling. (Jeg er ellers ikke målgruppen for stand-uppere, men han var ret morsom). Fra ballet bagefter skylder jeg ikke referat.

Fredag morgen tog vi klatøjede hul på et par indlæg om velfærdssamfundet år 2008: Det ene på charmerende engelsk af en tidligere Le Figaro-korrespondent i Stockholm, det andet på stout og charmerende jysk, som Christian Mejdahl nu kan tale det. De tilføjede ikke så meget nyt.

Jeg deltog i et temamøde om biblioteket-ud-af-huset. Der var bla. et oplæg om et samarbejde mellem Fredericia bibliotek og idrætscenter. Jeg kunne godt tænke mig at kigge lidt mere på det og tage en snak med Glostrups idrætschef Bo Billenstein om de perspektiver. Interesserede kan se mere på www.idebutikfic.dk

Michel Steen-Hansen fra Slagelse Bibliotek talte indsigtsfuldt om, hvad det kræver af biblioteket at komme ud af rammerne. Meget relevant for os. Hvor vigtigt er det for os, at borgerne kommer til biblioteket - kan vi lige så godt komem til dem? Skal vi tage armgreb på os selv for at komme ud - kan vi omprioritere for at få tid til noget nyt? Jeg vil foreslå Leif og Heidi, at vi spørger, om Michel vil holde et af oplæggene på vores personaleseminar i juni.

Ud over programpunkterne er der en del udstillere. Jeg så bl.a.nye mobilløsninger hos Axiell, tog materiale fra Swets om en lettere administration af tidsskrifthold (jeg må vist tale med nogen, der ved mere om vores), aftalte med BCI, at vi vil afteste og give respons på noget nyt udstillingsgrej, de har på idestadiet. Bibstream var tilstede. I kan nu se optagelse af overrækkelsen af Læsernes Bogpris på http://www.bibstream.dk/Default.aspx?bhcp=1. Det siges, at der i løbet af denne uge kommer optagelser fra Årsmødet i øvrigt.

Er det noget værd at bruge 2½ dag og nogle tusind kroner på sådan et årsmøde? Det er svært at måle. Al netværkningen er givet værdifuld. Konstruktionen med både politkere og embedsmænd er måske endnu mere vigtig. Inspirationen til, hvad vi "også kunne gøre derhjemme" ligeså. Alt er naturligvis ikke lige givende.

Hvis I har lyst til at kommentere og spørge, vil jeg være glad.


mandag den 3. marts 2008

Så kom jeg i gang

Nu har vi talt om 23 ting rigtig længe. Så det er spændende at komme i gang. Første øvelse her ser da ud til at være lykkedes nogenlunde.

Selv om alle har travlt, håber jeg, at rigtig mange medarbejdere griber chancen og tager fat på de 23 ting. Det er sjovt at lære noget nyt, og det kan vise sig at være et vældigt spring fremad.